Onbewust Onbekwaam !
Het stormt al weken en niet alleen buiten. Ook in de bedrijfssector. Althans bij mij. Ik ben natuurlijk niet representatief voor Nederland, maar nogal wat mensen komen de laatste 6 weken bij me met dezelfde verschijnselen. Ik vind dit bijzonder. Veel stress op kantoor. Stapels werk, niet afgemaakt. Deadlines niet gehaald. Nog meer tijdsdruk. De leidinggevende is kritisch, want je krijgt geen grip op de zaak. Overwerken helpt niet. De spanning neemt toe. Je begrijpt niet wat er fout gaat. Je bent Onbewust Onbekwaam.
Dit is één van de 2 matrices die ik met ze besprak. De andere is de Timemanagement Matrix van Covey. Bij de 1e matrix stel je vast wat er niet goed gaat, wat er veranderd moet worden en wat voor plan je gaat maken. Je verschuift dan naar het 2e kwadrant en word je Bewust Onbekwaam. Wel nog steeds onbekwaam, alleen weet je het nu, dus kan je er wat aan veranderen. Dit helpt je namelijk naar het 3e kwadrant, want veranderen wil je. Als je blijft doen wat je deed, krijg je weer wat je al kreeg. En dat is kwadrant 1. Daar ging het toen niet zo lekker met je. Keuzes maken en doorvoeren dus is het motto.
Dit 3e kwadrant heet Bewust Bekwaam. Elke keuze die je maakt, plan je bewust en analyseer je of dit goed of minder goed verloopt. Bij minder goed bedenk je gewoon een nieuwe oplossing. Proberen mag namelijk. Wel goed ? Blijven doen totdat het vanzelf gaat. Dat is namelijk kwadrant 4, het einddoel. Onbewust Bekwaam. Het gaat vanzelf net als ademen.
Covey helpt je keuzes maken en prioriteiten stellen. Staat de boel in de fik, is er crisis ? Ja dat is Urgent en Belangrijk. Het 1e vlak. Dit doe je eerst voordat je de klant terugbelt. Dat is ook belangrijk, alleen niet zo urgent. Je laat tenslotte niet eerst je huis afbranden. Zo simpel is het eigenlijk. Vlak 2 is dus wel Belangrijk voor jou, alleen Niet zo Urgent.
Het 3e vlak is Urgent, maar alleen voor een ander en Niet Belangrijk voor jou. Misschien vraag je wel eens af waarom je nou zo nodig bij een vergadering moet zijn. Je hebt er niets te zoeken. Zo zijn er vast meer voorbeelden. Je collega helpen is prima maar doe dit nadat je jouw taken uit het 1e en 2e kwadrant hebt gedaan. Wees regisseur van je eigen film.
Tot slot het 4e vlak. Voor jou Niet Belangrijk en Niet Urgent. Bijvoorbeeld Bcc of cc mails. Leest je leidinggevende deze ook allemaal ? Waarom jij dan wel ? Als het zo belangrijk of zo urgent is ontvang je ze echt wel rechtstreeks, of ze bellen. Deze tijd-slurpers, het zijn er nogal wat, gooi ze weg. Veel stress verdwijnt er ook mee.
Carolien, die ik hier over spreek, vertelt me dat ze bewust bekwaam de zaken plant volgens het Covey model. Alle Cc mails plaats ik ongelezen in een folder. Wel even een dingetje hoor, maar dit scheelt me 200 berichten per week. Ik heb tijd voor urgente en belangrijke zaken en heb overzicht en kan mijn collega´s beter en sneller helpen. Ik bekijk wat ik nog meer ga veranderen. Het is eigenlijk niet eens zo moeilijk zegt ze. Klopt zeg ik. Je gaat het zien als je het door hebt ?. Het maken van keuzes gaat dan vanzelf, luister daarbij naar je gevoel of intuïtie, die wijst je vaak de weg.